Compare People Blues

Jag har haft Facebook i typ ett år nu, och tillägget "Compare People" ungefär lika länge. För er som inte vet så är det ett verktyg där man får jämföra sina vänner i olika frågor som typ "who is more likely to skip class?" och "who has prettier eyes?". Hyfsat harmlösa frågor och ett hyfsat roligt tidsfördriv, så hjärndött som det nu är.

Det är bara det att det har en fruktansvärd baksida. Ju mer man jämför sina kompisar, desto mer blir man jämförd själv, och desto oftare trillar det ner så kallade rapporter om ens sociala status i mejlen. Djupt ångestframkallande och stor riskfaktor för eventuella personlighetskriser. Som gårdagens rapport:

Your friends have voted on your strengths and weaknesses:

STRENGTHS:

smartest
hardest worker
most creative

WEAKNESSES:

person who can drink the most
kindest


Ja, styrkorna ser ju bra ut. Folk i min omgivning tycker att jag är smart, jag arbetar onekligen hårt då jag har suttit med näsan i böckerna från typ 08.00-20.00 hela förra veckan och råpluggat, och kreativ? Well, jag var i varje fall en gång i tiden, och jo lite syr jag ju och skapar och så där...

Men svagheterna?

Alltså, jag är ju ingen stordrickare eftersom jag mäter 1.58 m från topp till tå och är högst normalviktig och därmed inte har så mycket blod att sprida ut alkoholhalten i, men sist i kategorin snällast?

Kära vänner, är jag verkligen så jävla evil att jag förtjänar en 24:e plats på snällast? Okej, det bor en liten djävul på min ena axel, men jag är väl ändå snäll för det mesta? Bjuckar på fika, lyssnar på problem, skrattar åt skämt som inte är skrattroliga egentligen, skämmer ut mig på karaoke? För er skull? För att jag tycker om er så mycket?

Nog fan måste ni väl känna någon som är taskigare än vad jag är, va? Eller är jag up against Moder Theresa och Extreme Makeover Home Edition-teamet varenda gång?

Nej, 24:e plats är fan en fucking förolämpning. Skämmes ta mig fan!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0